maanantai 12. marraskuuta 2012

Hotelli, rue de la paix

Oletteko koskaan huomanneet kuinka vaikeaa on löytää hyvä hotelli. Sellainen johon on varaa muillakin kuin öljymiljonääreillä. Ensinnäkin millainen on hyvä hotelli? Tein tähän listan niistä asioista, joita itse ihan ensimmäisenä arvostan:

1. Hyvä patja (ei liian kova eikä liian pehmeä eikä homeinen tai minkään muunkaan hajuinen).
2. Siisteys (pieni nuhjuisuus ei minua haittaa, mutta puhdasta pitää olla eikä roskia sängyn alla tai suihkun saumat homeessa).
3. Turvallinen ja ilmainen parkkipaikka.
4. Huoneiden hyvä äänieristys (en halua "aamulla" herätä siihen, kun muut asiakkaat paiskovat oviaan tai kun siivooja käynnistää turbo-imurinsa seinän takana).
5. WiFi (2012 löytyy vielä hotelleja, joissa ei eletä tätä päivää).
6. Henkilökunnan reaktiivisuus (olivat he sitten ystävällisiä tai eivät niin en halua odottaa tuntitolkulla niitä pyyhkeitä, jotka puuttuivat kylppäristä).
7. Riittävä aamiainen, joka maksaa alle 10 ropoa (sen ei tarvitse kuulua huoneen hintaan, koska kaikki eivät halua aamiaista syödä).
8. Hotellista ja sen huoneista otetut kuvat hotellin internet sivuilla vastaavat edes suurin piirtein todellisuutta.
9. Mahdollisuus lastensänkyyn lisämaksusta  (lapset eivät tiedettävästi törsää suunnattomia summia hotellin baarissa tai ravintolassa, mutta ovat asiakkaita silti).
10. Asiallinen ja ehkä jopa ystävällinen henkilökunta.

Alalla pian vuosikymmenen työskennelleenä voin sanoa, ettei täydellistä hotellia ole olemassakaan.

Halusimme viettää viikonlopun perheen kesken pienessä kartanossa järven rannalla. Tein varauksen netissä, elämmehän tätä päivää. Jokin väristys takaraivossa sai minut kirjoittamaan hotellille kaksi päivää ennen tuloamme varmiistaakseni, että kaikki oli hyvin. Kaikki ei ollut hyvin. Mikään ei ollut hyvin, koska hotelli ei ollut "saanut" varaustani. Suutuin. Taistelin kaksi päivä meilitse ja puhelimitse, mutta peli oli menetetty. Jossain oli tapahtunut kämmi ja minä, asiakas, sain olla vaikka kuinka raivostunut, mutta huonetta ei herunut. Kaikki oli täynnä ja se huone siinä toisessa tavanomaisessa moottoritienvarsihotlassa, jota minulle mukavasti tarjottiin, ei minulle kelvannut.

"Jos olisin halunnut varata huoneen tuosta hotellista, olisin sen sieltä varannut. Varasin huoneen teidän hotellistanne ja tulen sinne huomenna!"
Ystävällinen vastaanottovirkailija antaa minun purkaa kiukkuani ja vastaa sitten lempeän imelään sävyyn: "Olen todella pahoillani, mutta emme ole saaneet varaustanne ja hotellimme on täynnä."

Seuraavaksi valitin sivustolle, jonka kautta olin varaukseni tehnyt (tyyliin hotlavaraus.com). Siellä ruinaukseni otettiin tosissaan ja he ilmeisesti ottivat yhteyttä hotelliin, koska lauantai aamuna sain meilin hotellin johdolta, joka valitteli tapahtunutta ja selitti mistä kömmähdys johtui ja pahoitteli lisää ja ehdotti perheelleni illaksi huonetta toisesta paljon paremmasta hotellista. Ärsytykseni ei laantunut, koska oli liian myöhäistä. Olin juuri täyttänyt 35-vuotta ja tunsin aamukahvin (kl.11) virvoittavan vaikutuksen vaikuttavan vähemmän virvoittavasti kuin edellisenä aamuna, jolloin olin vielä 34 vuotias. Olin edellis illasta lähtien asennoitunut, kuten kunnon marttyyrin kuuluu: no ei sitten hemmetti, jos ei -attitudella. Ja tehnyt listallisen muita suunnitelmia, joihin kuului kunnon aamu-unet, ei stressiä, paljon kofeiinia, kevyttä puuhastelua, paljon ruokaa ja lohdutus-shoppailua. Olin myös kirjoittanut murskakritiikin kyseisen hotellin toiminnasta eräälle hotellien arviointi-sivustolle.

Opetuksena sanottakoon, että:
a) järkevät pysyvät kotonaan eivätkä edes yritä järjestää mitään kivaa, ja
b) hotellivaraus on parhainta tehdä puhelimitse suoraan hotellin respaan soittamalla ja pyytämällä siitä vahvistuksen kirjeitse/meilitse/faksitse (ja kyllähän minä tämän tiesin, mutta kun en vain osaa vieläkään olla tarpeeksi epäluuloinen ja odottaa automaattisesti, että kaikki menee kuitenkin pieleen ja että joku kämmää jossakin)

Ensi viikonloppuna aion valokuvata sumua ja tuulenpesiä ja etsiä kaivon metsästä...


4 kommenttia:

  1. No höh, ei kiva. Omien nukkumisreissujen perusteella voin sanoa, että bed&breakfast -paikat, bungalowit sekä vuokramökit ovat hotelleja täydellisempiä :)

    Varaan hotellit aina erään kansainvälisen hotellisivuston kautta...vielä ei ole sattunut kömmähdyksiä kenenkään taholta, eikä toivottavasti satukaan..olisi kyllä todella ikävää ensi perjantaina iltamyöhällä tulla käännytetyksi Prahassa hotellin ovelta...kääks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä oli inhimillinen erehdys, jota kukaan ei halunnut myöntää saatikka siitä vastuuta kantaa.

      Ei ole vastaavaa kyllä sattunut kenellekään muulle tuntemalleni matkaajalle, että taisi olla ihan vain minun special-tapaus kyseessä, toivotaan näin.

      Ihanaa Prahaa!

      Poista
  2. Auts. Auts auts. Mutta propsit kyynärpäistä ja ranskalaisvivahteisesta reklamaatiokyvystä. Lähetän huomenna kirjapaketin palkinnoksi.

    Itse en ole kovin nirso hotellien kanssa. Hyvää patjaa tärkeämpi on oikeastaan hyvä tyyny, ja jos parisänky, niin mielellään erilliset peitot. Mutta kunhan olisi puhdasta. Ettei tarttisi pelätä saavansa syyhypunkkia (ah, la gale <3) lakanoista tai kuppaa ja kuuttakytä muuta kylppäristä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi erilliset peitot on sellanen juttu, mistä näkee, että olen asunut täällä liian pitkään. Ihan alkuun siihen paripeittoon, joka oli aina liikaa sillä puolen sänkyä missä minä en ollut, ei voinut tottua millään. Nyt taas kahdella peitolla siihen väliin jää epämukava viileän ilman rintama...

      Poista