keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Pyörätie

Tässä lähellä kulkee seudun ainoa, kunnossapidetty ja turvallinen kevyen liikenteen tie. Se rakennettiin muutama vuosi sitten entisen rautatien päälle. Reitti kulkee Dieppestä (rannikolta) Forges les Eaux'iin asti sisämaahan ja on noin 50 km pitkä. Vihreä turismi on Ranskassa melko uusi asia, ainakin ranskalaisten itsensä keskuudessa, mutta ilmiö kiemurtee hitaasti laaksojemme läpi nimellä Avenue Verte.

On hyvin harvinaista törmätä muihin pyöräilijöihin kuin satunnaisiin kylänraittia laskettaviin lapsiin tai sitten varsinaisiin maantiepyöräilyä harrastaviin pyöräklubin jäseniin, jotka tunnistaa räikeistä ja piukeista asusteistaan. Siitä huolimatta moni ranskalainen omistaa pyörän ja pyöräily on yksi Ranskan suosituimpia urheilulajeja.  Missä he sitten sitä harrastavat? No eivät ainakaan kotonaan. Pyörä siirretään kesäloman ensimmäisenä lauantaina kellarista auton pyörätelineelle ja otetaan mukaan lomalle.

Syy tähän on ehkä se, että Ranskassa on sivistysvaltioksi harvinaisen vähän pyöräteitä. Suurista kaupungeista niitä löytyy, koska niissä on alettu harjoittaa pyörän vuokrausta (esim. Pariisin Vélib). Mutta missään nimessä ei voida puhua Amsterdam-tyylisestä pyöräkulttuurista.

Pariisia lukuunottamatta Ranskassa ollaan menty ja mennään yhä kaikkialle autolla. Mutta, jos täällä takaperätuppu-seudulla kylien välillä kulkisi turvallisia pyöräteitä, uskon että täkäläiset hyppäisivät ilo mielin kaksipyöräistensä satuloihin ja polkisivat kylille leipänsä ja tupakkinsa hakemaan. Sen verran kalliiksi on autoilukin käymässä.

Miksi ihmeessä minä tästä paasaan keskellä talvea? En pelkästään siksi, että pidän paasaamisesta, mutta myös siksi, että sain tänään ilahduttavaa postia briteiltä, jotka suunnittelevat oikein groupissa tänne polkemista. He ovatkin seudun suurin ulkomaalaisten asiakkaiden ryhmä, ja samalla melkein ainoat Avenue Verten käyttäjät. Olemme jo vuoden 2012 helmikuussa. Tänä kesänä tuossa melko lähellä pidetään Olympialaiset. Asuinseutuni on suorassa pyörätie-yhteydessä Lontooseen (ferryllä pääsee 4h:ssa Channelin yli).

Ja mitä tekevät paikalliset turismia edistävät instanssit? He ovat kehittäneet ns. "Label Avenue Verte" sertifikaatin, jonka saa jos tarjoaa tietyissä puitteissa palveluita Avenue Vertiä pitkin kulkeville turisteille. Internetistä löytyy jonkin verran tietoa jopa englanniksi. Ja jonkin verran on panostettu tien kunnossapitoonkin.

Viime viikolla oli lehdessä juttua erään Avenue Verteä sivuavan kylän pormestarista, joka valitti, että hevosilla kulkevat Avenue Verten käyttäjät olivat tuhonneet ruohokaistaleen, joka oli varta vasten tehty (maa tasoitettu ja nurmi kylvetty) pyörätien käyttäjiä varten. Se minkä pormestari unohti mainita, on se että Avenue Verte aikanaan perustettiin kaikkien muiden paitsi moottoriajoneuvoilla kulkevien käytettäväksi, myös ratsastajien. Tai näin oli tarkoitus. Tie päällystettiin asfaltilla ja se soveltuu vain osittain hevosilla mentäväksi.

Avenue Vertestä on siis tullut eri käyttäjien välinen riitakapula. Ja pienpoliitikkojen kampanjaväline.

Jostain syystä minusta tuntuu tänään siltä, ettei seutumme ainoaa ja oikeaa pyörätietä tulla hyödyntämään sen kaiken potentiaalin puitteissa. Ja jotenkin minusta myös tuntuu siltä, että britit tulevat hyödyntämään tämän turismilähteen tehokkaammin kuin ranskalaiset itse, meneehän reitti kahteen suuntaan. Erään Hänen Majesteettinsa alamaisen vinkistä vilkaisin blogia, jolla esiteltiin koko Avenue Verte ja myös mahdolliset jatkoreitit aina Pariisiin asti. Sivuilla on paljon tarkkuudessaan verrattomia karttoja, tietoa suositeltavista hotelleista, ravintoloista ja vierailukohteista. Valitettavasti sivustosta ei löydy toistaiseksi ranskankielistä versiota.

There is no more to say.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti